Co je to kafeterie ve vztahu k samotným zaměstnancům?
Jsou to určité nabídky neboli systémy, kdy zaměstnanec dostane od zaměstnavatele přidělen určitý benefitní rozpočet (částku) v tzv. bodech a v jeho rámci (nabídce) si vybere konkrétní produkt. Je tedy důležité co nejširší nastavení celé nabídky. Je potřeba říci, že se nejedná o hotové finance, ale pouze o body ve spojení např. s platební kartou. Bylo by tedy správné a logické, aby taková to nabídka zaměstnavatele směřovala k tzv. nadstandardní nabídce, která odděluje benefit od samotné kap. D (Mzdová část) Kolektivní smlouvy. Nejdříve je tedy potřeba vyjednat mzdový nárůst a kafeterii brát jakožto nadstandard, tedy přilepšení. Jednu z možností vidíme v nastavení jednotné výše částky pro všechny zaměstnance, a to nezávisle na jejich příjmu. Jakékoliv neoprávněné zvýhodnění některého ze zaměstnanců v sobě současně obsahuje znevýhodnění druhého. Nezřídka se tento systém zaměňuje za mzdu a je zaměstnavatelem předkládán jakožto čistý nezdaněný příjem. Takovéto benefity nepodléhají dani z příjmu a jsou tedy výhodné pro zaměstnavatele a v konečné fázi by měly být taktéž výhodné pro zaměstnance. Pro rok 2017 odbory zavedení tohoto systému odmítly, nicméně zaměstnavatel i nadále tento způsob benefitů bude prosazovat v rámci kolektivního vyjednávání. Z pohledu zástupců zaměstnanců je nesprávné a nesystémové převádění např. bývalé odměny na zotavenou a za odpracované roky do kafeterie, což bude mít bezesporu negativní dopad nejen do ročního příjmu zaměstnance, ale taktéž to bude mít vliv na výši vyplácení náhrad. Nebylo by jistě správné omezování nárůstu mezd na jedné straně a na straně druhé navyšování benefitů. Je holou pravdou, že dnešní zaměstnanci platí ze své mzdy nejen nájem, stravu, ale kolikrát také hypotéku na bydlení a řadu dalších plateb.
VZO Mittal Steel Ostrava -3 Servis
Pavel Fichna